zaterdag 28 september 2013

De Vinktas

Twee-en-een-half-jaar geleden maakte ik deze tas. Al snel werd deze tas 'Vinktas' gedoopt.
Ik had toen nooit gedacht dat de Vinktas een eigen leven zou gaan leiden. Regelmatig kom ik er eens eentje tegen: op de trein, in de koffietent om de hoek, aan zee... En elke keer word ik daar ontzettend vrolijk van!

Ondertussen maakte ik de tas al ontzettend vaak, telkens om cadeau te doen.
Slechts één exemplaar bleef hier en vergezelde mij zelfs tot in verre buitenlanden. Maar stilaan is die tas aan vervanging toe. Tijd voor nieuwe Vinktas!

Ik schreef ooit eens de uitleg op, maar voor sommigen was deze iets te summier.
Daarom volgt nu een uitgebreidere versie.

Benodigdheden:
- 2 rechthoeken van 50cm op 35cm (voor het bovenste deel van de tas)
- 1 rechthoek van 50cm op 32cm (voor de onderkant van de tas)
- 1 rechthoek van 29cm op 38cm (voor de zak)
- 2 rechthoeken van 50cm op 49cm (voeringstof)
- 2 tassenbanden van 125cm per stuk
- Vlieseline (zeker voor de buitenstof, eventueel voor de voering)

Plooi het zakdeel dubbel, zodat je een lap verkrijgt van 29cm op 19cm. Neem één rechthoek van het bovenste tasdeel en leg de zak er op, gelijk met de onderkant en mooi in het midden (stik eventueel even vast op het randje, dan kan de zak niet meer verschuiven).
Speld vervolgens de tassenbanden op allebei de bovenste tasdelen. Leg ze gelijk met de onderkant, en 9 cm van de zijkanten. Stik ze vast tot op 4 cm van de bovenzijde.

9 cm

Bovenste tasdelen

Naai beide bovenste tasdelen vast aan het onderste tasdeel. Je verkrijgt nu een lange lap.

Bovenste tasdelen aan onderste

Plooi de lap dubbel, goede kanten op elkaar en stik de zijkanten dicht.

Stik de zijkanten dicht

Leg de twee voeringslappen op elkaar (goed op goed) en stik de voering langs drie zijdes op elkaar: de zijnaden en de ondernaad. Laat onderaan een keergat van 10 cm.

Maak nu de bodem van de tas. Vorm hoeken bij zowel de tas als de voering, door de zijnaad op de ondernaad te vouwen (goed op goed). Maak een driehoek met als basis 10 cm (dit wordt de stiklijn), en als hoogte 5 cm. Doe dit voor alle vier de hoeken (twee van de tas en twee van de voering). Stik de 4 hoeken (zie blauwe lijn op de foto).

Vorm de hoeken

Plaats de voering over te tas (goed op goed) en naai ze bovenaan aan elkaar.

Schuif voering over tas (goed tegen goed)

Draai de tas goed, via het keergat, en stik de bovenrand nog eens door.

Bovenkant doorstikken

Keergat sluiten, en klaar is Kees!

Vinktas

Plaats ook uw Vinktas in de Flickr-pool!

32 opmerkingen:

  1. Ik heb hem ook al in tal van versies cadeau gedaan, hij blijft een absolute topper!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie versie in een super stofje. Zo duurt die nazomer zeker nog een paar dagen langer!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh zo blij met je uitgebreide uitleg! Ik heb het graag gemakkelijk, nu zal er wel vlug een vinktas komen! Merciekes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze tas heeft heel lang op een "te maken" lijstje gestaan, en het toeval wil dat ik me er een week geleden aan gewaagd heb. En dezelfde dag nog naar de stoffenwinkel gegaan ben om tassenband te kopen voor meer tassen :-) Een super-tas!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik maakte zo ook al veel! Je Vinktas heb ik ook al eens gekruist met een laptophoes. Alleen moet ik er eens werk van maken om alles in je flickr-pool te plaatsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Super goed gedaan ... ik schrijf hem zo op de to- do lijst ...
    liefs,
    biefrul
    bieke29.blogspot.be
    biefrul via facebook

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Na het verschijnen van deze post zullen de Vinktassen u nog meer om de oren slaan in het straatbeeld :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Deze staat hier al lang op de to-do-lijst. Maar nu ik de uitleg hier zo overzichtelijk zie staan besef ik pas hoe eenvoudig het in mekaar steken eigenlijk is! Ik maar er meteen werk van zie!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. dank u wel voor de goeie uitleg. Eerstdaags zal je nog zo een tas tegen komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Deze week heb ik er nog een afgewerkt ! Ik ben echt fan van deze tas. 't Is inderdaad en topper en heel leuk om te maken. Er volgen er vast nog ...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. haha, 'goed op goed'
    en hé, er is een flickrpool.. heb er hier ook nog een aantal liggen.. handig en mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. oh merci!! Ik had het idd al heel vaak zien passeren, maar pas recent de eerdere uitleg gevonden. Bij deze een uitgebreide, zeker handig! Bedankt! Ik heb het meteen gepind!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Jouw vinktas wordt hier echt dagelijks gebruikt richting werk en het tweede exemplaar wekelijks richting hoedenles ! Een superhandige tas !!! Heel erg bedankt voor de handleiding !

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Toffff! Hoe groot is de tas als ze afgewerkt is? Lijkt me een megagrote, niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Aha, eindelijk de beschrijving en afmetingen van de tas! SUPER!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Bedankt voor deze heerlijke tas en de tutorial!
    Je kan mijn versies terugvinden op http://querida-jotixa.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
  17. moet zalig zijn om die zo af en toe tegen te komen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Een superpatroon! Ik maakte er eentje afgelopen weekend, heb er zojuist een blogberichtje over geplaatst.
    Groetjes, Janina
    Link: http://elkedagzaterdag.blogspot.nl/2014/07/vink-tas-voor-susan-een-slinger-van.html

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Net de tas gemaakt naar jouw beschrijving en perfect gelukt!!! Als een van mijn eerste naaiprojecten kan dit tellen!!! Zoo mooi en zeker goed te doen als beginner met jouw uitleg!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Het stond lang op mijn to-dolijstje, en eindelijk is het ervan gekomen!
    Perfecte tas, gewoon! Dank je voor de duidelijke uitleg!

    Mijn Vinktas kan je zien op:
    http://m-liene.blogspot.com/2016/02/de-vinktas.html

    BeantwoordenVerwijderen
  21. welke versteviging gebruiken jullie? H630? iets anders?

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik maakte hem ook om cadeau te doen! Het resultaat kan je zien op http://djoelienaait.blogspot.be/2016/12/vinktas.html

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Bedankt voor dit super patroon! Ook ik gaf vandaag twee Vinktassen cadeau! Oh, en ik wil er zelf ook één!!!! ;-) http://naaisgerief.blogspot.be/2017/01/een-tas-past-altijd-twee-vinktassen.html

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Dit wordt DE zak die ik in de creche cadeau ga doen aan de begeleidsters als Livje de creche verlaat <3 Stijlvol en toch eenvoudig te maken <3 <3 <3

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik zou de tas graag voor mijn dochtertje van 4 maken (zodat we eenzelfde tas hebben). Wat zijn dan de afmetingen van de stoffen en de lengte van de tassenband? Heel fijne tas trouwens! Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Welk soort stoffen kan je het beste voor de tas gebruiken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik verkies canvas, maar katoen (verstevigd uiteraard) kan ook!

      Verwijderen
  27. Fijne tas!! heb hem gemaakt van dikker katoen en niet verstevigd, dat voldoet ook prima.

    BeantwoordenVerwijderen